Schoolprojecten

Prioriteiten op onze school

Onze school werkt dit schooljaar onder andere aan onderstaande prioriteiten. Indien u graag meer info heeft, kunt u hiervoor steeds de directie contacteren:

  • sociale vaardigheden: bende van Viktor!

  • nieuwe leerplan ZILL met in de lagere school de nieuwe methode voor Wero: Wereldkanjers

  • optimale zorg voor elk kind! procesgericht volgen van onze kleuters, viersporenbeleid in de lagere school en nauwe samenwerking met Exentra; optimaal inzetten van teamteaching en zorg in alle klassen

  • Huiswerkbeleid en leren leren in de lagere school


ICT op onze school

Onze school staat gekend door zijn sterk geïntegreerd ICT-onderwijs. Reeds van in de kleuterschool leren onze kinderen op een correcte manier omgaan met allerlei media, leren zij programmeren, correct en veilig omgaan met het internet,....

Alles gebeurt geïntegreerd. Dit wil zeggen dat alle 'ICTlessen' gekaderd worden in het gewone curriculum of onderwerp waar de leerlingen op dat moment in de klas mee bezig zijn.

Wij beschikken over een groot aantal chromebooks, waardoor ook in de klas de ICTwerking kan verder gezet worden. Daarnaast is de school fier op de twee 3Dprinters waarmee de leerlingen van de bovenbouw zelfstandig leren om aan de slag te gaan.

Heeft u hierrond meer vragen kunt u steeds juf Caroline contacteren. Zij staat, samen met alle leraren, in voor goed ICTonderwijs op onze school.

Sociale vaardigheden: de bende van viktor

Onze HEHAschool zet sterk in op een harmonieuze ontwikkeling van onze kinderen. Om hen daarbij te helpen doen we beroep op de ‘Bende van Viktor’. Deze 8 personages staan garant voor een optimale ontwikkeling van hun sociale vaardigheden en werden ontwikkeld door het HEHAteam zelf op basis van de noden van onze kinderen

De bende van Victor’, een boek vol knotsgekke avonturen van Viktor en zijn vrienden, werd de voorbije 2 schooljaren ontwikkeld door het HEHA-team. In samenwerking met tekenaar Karl creëerden we 8 nieuwe personages die in allerlei situaties terechtkomen, waar ook onze eigen kleuters en leerlingen mee kunnen te maken krijgen. Gedurende de hele basisschool proberen we immers leerlingen handvatten aan te reiken die leerlingen helpen om sociaalvaardiger te worden. Dankzij Viktor en zijn bende vrienden leren onze leerlingen zichzelf doorheen de hele basisschool beter kennen. Ze ontdekken dat niet iedereen steeds hetzelfde reageert en leren op die manier correct omgaan met zichzelf en andere karakters.

  • Dankzij diverse doe-activiteiten, klasgesprekken, groepswerken,... wordt geen enkel thema uit de weg gegaan. Hierdoor krijgen alle leerlingen de kans om te groeien in sociale vaardigheden en hun zelfbewustzijn en dit doorheen de hele basisschool.

  • “De bende van Viktor”: voor stoere jongens en meisjes! We stellen de personages graag aan jullie voor:


Viktor De Vriendt zelf komt als eerste aan bod. Hij leert ons al snel hoe we vriendjes kunnen maken. Later leert hij ons ook dat we niet alleen fijn samen kunnen spelen, maar dat samenwerken ook belangrijk is. Afwegen of we een probleempje zelf moeten trachten op te lossen of het beter voorleggen aan juf of meester een een proces waarbij je heel snel een aantal zaken met elkaar moet afwegen. Ten slotte leert Viktor onze kinderen ook om zich onpartijdig op te stellen bij conflictsituaties.

Ook Siebe Stomp is er al van in de kleuterschool bij. Hij heeft het vaak moeilijk en wordt snel boos. Samen met hem leren we hoe we hiermee om kunnen gaan. Ruzies mogen best! We kunnen er alleen maar uit leren. Stap-voor-stap leren we ruzies oplossen… of net vermijden.

Als derde is er Lars Groeneweghe . Hij leert ons dat we zorg moeten dragen voor materiaal, zowel voor onze eigen spulletjes, die van de school, maar ook voor de spullen van klasgenootjes, broers en zusjes,... Later toont Lars ons ook hoe we zorg kunnen dragen voor het milieu en de maatschappij.

In de lagere school maken we kennis met de overige personages van Viktor’s bende. Met Saartje Van der Sar komen we te weten hoe we pesten en cyberpesten aan kunnen pakken. Wat kan je doen als je zelf slachtoffer bent? Wat kan je doen als je weet dat iemand anders wordt gepest?

Luca Dekeyser toont hoe we iemand kunnen helpen, maar ook hoe we hulp kunnen vragen en aanvaarden. Zij leert ons om leiding te nemen, maar ook om de leiding van klasgenoten te aanvaarden.

Met Fred Van Farseghem leren we wat beleefdheid inhoudt. Dit kan zich uiten in uitspraken, maar ook in daden. We leren ook hoe we ons kunnen excuseren. Beleefdheid komt voort uit respect voor je medemens. Respect voor jezelf echter houdt in dat je zorg moet dragen voor je eigen lichaam, zowel op vlak van voeding als hygiëne.

Mies Andersson vertelt ons op welk vlak mensen van elkaar kunnen verschillen: uiterlijk, afkomst, karakter, gezinssituatie, talenten,... We leren wat respect is en hoe we met respect voor de ander toch kunnen opkomen voor onszelf en onze eigen mening en belangen.

Tot slot is er nog Lotte Vanderspiegel die een heel fout beeld heeft van zichzelf. We ontdekken onze eigen positieve kanten en durven die van de anderen verwoorden. We praten over soorten relaties, de eerste verliefdheid, over liefdesverdriet,... We bespreken, uiteraard op niveau van onze kinderen, ook de negatieve kanten van het ontdekken van onze seksualiteit. Wat met sexting? Seksueel misbruik?

Luizen, een netelig probleem

Vele kinderen en ouders hebben er reeds mee te maken gehad:luizen !

Vervelende kriebelbeestje die zich nestelen in het haar van groot en klein en die daar welig tieren. Ze bezorgen ons jeuk en het vraagt veel werk en tijd om ze te bestrijden en afdoend uit te roeien.

Het is goed om weten dat luizen altijd en overal bestaan, iedereen kan hiermee geconfronteerd worden, het heeft niets te maken met hygiëne, leeftijd, rang of stand… Het is wel nodig dat we proberen om aanwezigheid van luizen tegen te gaan.

Het is belangrijk dat een invasie van luizen bij je kind, onmiddellijk gemeld wordt op school. Alle kinderen van de klas krijgen dan een “luizenbrief” mee naar huis. Op die manier zijn de ouders van de klasgenootjes verwittigd en kan er thuis ook gecontroleerd worden, behandeld of eventueel preventief iets worden ondernomen.

Indien nodig, komt de verpleegster van het CLB ook de haartjes van de kinderen in de klas bekijken. Kinderen die luizen hebben, krijgen dan een brief met aanbevelingen ter behandeling mee.

Ook tijdens de vergadering van de ouderraad is het probleem van de luizen aangekaart.

Dit is het resultaat: een aantal tips om een invasie van luizen te voorkomen en aan te pakken:

  • Het is voldoende om preventief het haar van de kinderen iedere dag, of zeer regelmatig te behandelen met etherische olie op basis van lavendel. De luizen houden daar echt niet van, 1 druppeltje volstaat. Deze olie is te verkrijgen in de natuurwinkel of bij de apotheker.

  • De haartjes kan je ook preventief behandelen met een spray, eveneens verkrijgbaar bij de natuurwinkel of apotheker.

  • Er bestaan beschermcapes voor jassen die verkrijgbaar zijn bij Hema

  • Een luizenzak kan gebruikt worden om de jas, muts,… in op te bergen. Op de site: www.drogisterij.net , vind je meer info over zo’n luizenzak ( voor € 1,99 ).

  • Prioderm lotion of radical lotion, allebei bij de apotheker verkrijgbaar, zijn een luizendodend product en aangewezen om te gebruiken wanneer luizen in het haar worden vastgesteld. De behandeling moet voldoende vaak herhaald worden tot alle luizen én vooral ook neten dood zijn !

We hopen dat we met deze informatie een aantal ouders hebben kunnen helpen in hun strijd tegen neten en luizen.

Gezond uit de veren

Ben je een ochtendmens of een langslaper? Een snurker of een stille dromer? Een schaapjesteller of een dommelaar? Eén ding is zeker: je hebt baat bij een stevig ontbijt! Bijna 20% van de kleuters in Vlaanderen neemt niet elke dag een ontbijt. Er is dus nog werk aan de winkel!

Daarom organiseert de ouderraad elk jaar in het voorjaar een gezond ontbijt voor onze kinderen. Ze kunnen dan aanschuiven aan een superlekker en uitgebreid ontbijtbuffet: fruit, brood en sandwiches met allerlei beleg, speculoos, ontbijtgranen, fruitsap, melkdranken en yoghurt …

Uit het ontbijt halen kinderen de energie om een ochtend lang te spelen en te ravotten op de speelplaats, om zich in de klas goed te kunnen concentreren en betrokken deel te nemen aan alle schoolactiviteiten. Kinderen die regelmatig een ontbijt overslaan, riskeren minder goed te presteren op school en krijgen vaker last van prikkelbaarheid en een slecht humeur.

Is je kind al vroeg in de ochtendopvang, dan kun je ook de boterhammetjes en een drankje meegeven om in de opvang te ontbijten.

Heeft zoon of dochterlief ’s morgens geen trek? Geef ze even de tijd om goed wakker te worden. Zijn ze gewassen en aangekleed, dan komt de honger vanzelf. Geef zelf ook het goede voorbeeld. Als mama en papa ontbijten, duurt het niet lang voor junior ook zin krijgt.

Is het ontbijt onvolledig of heeft je kind toch al wat honger tijdens de speeltijd, dan zijn er heel wat gezonde alternatieven! Vers fruit in een potje is gemakkelijk en lekker om op de speelplaats op te eten, een halve boterham, gedroogde vruchten of rozijntjes, radijsjes, …

Ook als de kinderen van school komen hebben ze vaak honger. Ook dan is een gezond tussendoortje een uitstekend idee.

Onze kleuters eten geen koeken meer tijdens de speeltijd. De zoetigheid? Die bewaren we voor speciale gelegenheden. Zo genieten de kinderen er dubbel van, maar toch met mate. In de lagere school zijn maandag en woensdag verplichte fruitdagen. Toch een koek mee? Dan gaat deze onverbiddelijk terug mee naar huis. Goede afspraken maken goede vrienden!